Iz OŠ Ivana Tavčarja

6.2.2020

Veseli december in umirjeni januar

Decembrsko dogajanje na OŠ Ivana Tavčarja dokazuje, da je zadnji mesec v letu precej vesel, kratek in zaradi pričakovanj božično-novoletnih počitnic razposajen ter malce lenoben za učenje. Januarski kratki dnevi še dišijo po praznikih in kličejo po zimskem počitku. Posledično se je manj dogajalo kot v drugih mesecih.
Zadnji šolski dan v letu 2019 so devetošolci organizirali tradicionalni božični srečelov, ki je podrl vse rekorde po številu dobitkov in izkupičku. S pomočjo učiteljev, staršev in podjetnikov so namreč zbrali približno 500 privlačnih dobitkov, skoraj vse srečke pa so bile prodane v pol ure! Izkupiček bo namenjen kritju stroškov devetošolcev ob zaključku osnovnega šolanja, kot so nakup majic, fotografiranje na valeti in zaključni izlet na avstrijsko Koroško. Vsem se lepo zahvaljujejo za pomoč.

Medgeneracijsko sodelovanje
Leto 2019 so na šoli zaključili s kulturnim dnevom, ki so ga poimenovali Branje nas povezuje. Starejši učenci so brali slovenske ljudske pravljice mlajšim otrokom in z njimi izrazili sporočilo in druge ugotovitve s skupno risbo. Poudarek je bil na medgeneracijskem sodelovanju in utrjevanju prijateljstva med naključno izbranimi oddelki.

Tek na smučeh
11. januarja letos sta bila na Pokljuki organizirana maraton in državno prvenstvo v teku na smučeh za osnovne šole. Državnega tekmovanja se je udeležilo 14 naših učencev. Ekipno so dosegli 4. mesto, najboljša pa je bila Rebeka Čadež, ki je osvojila 2. mesto.

Plesni športni dan
13. januarja je bil za 7. in 9. razred organiziran plesni športni dan. Delavnice je pripravila plesna šola Studio Ritem. Od 8.20 do 11.30 so potekale vaje za posamezne oddelke po učilnicah in v telovadnici, nato pa so v dobri uri v telovadnici predstavili plese, ki so jih usvojili v tem dopoldnevu. Učiteljice so pripravile koreografije za sedmošolce: Familiar – Liam Payne, Sucker – Jonas brothers, Gibberish – Max. Devetošolci pa so vadili Hola Senorita – Maluma, Dance Monkey – Tones and I, Con calma – Daddy Yankee. V telovadnici so plesali skupinske plese: 9. razred Migi – Trkaj in 7. razred Goodbye – David Guetta. Vsi skupaj pa so zaplesali Toy – Neta.
V nekaj urah so se učenci naučili veliko plesov in razgibali celo telo, saj so bili gibi zelo raznoliki. Ali veste, da je ples ena od dejavnosti, ki zelo pripomore k boljšemu spominu in koordinaciji misli z gibom? Za zaključek se spomnimo še misli Marthe Graham: Ples je skrivnostni jezik duše. Torej – čim več plesa za srečno in aktivno življenje.

Veseloigra o žalostni deklici
17. januarja je bila na ogled gledališka predstava Vesela igra o žalostni princesinji. Na oder so jo postavili učenci treh gorenjskih osnovnih šol: iz Mojstrane, Koroške Bele in Gorenje vasi. Nastala je pod okriljem DPD Svoboda Javornik. Režiral jo je Franci Tršar, pred približno sedemdesetimi leti pa jo je napisal Fran Milčinski.

Tekmovanja iz znanja
Decembra lani so se naši učenci pomerili v znanju na različnih področjih: iz zgodovine, razvedrilne matematike in astronomije. 9. januarja 2020 pa je na naši šoli potekalo regijsko tekmovanje iz slovenščine za Cankarjevo priznanje. V spremstvu mentorjev je prišlo 143 učencev in dijakov iz gorenjskih osnovnih in srednjih šol. Najboljši se bodo uvrstili na državno tekmovanje, na katerem bodo pisali razlagalne eseje o dveh prebranih knjigah.

Novinarski krožek OŠ Ivana Tavčarja

Medgeneracijsko sodelovanje na OŠ Ivana Tavčarja


Vizija OŠ Ivana Tavčarja je oblikovanje mladih v samostojne osebnosti, ki bodo spoštovale vrednote širše skupnosti. Vrednote, za katere se zavzemajo in jih želijo predati učenkam in učencem, so predvsem spoštovanje, poštenost, pravičnost, odgovornost, doslednost, strpnost, dobro počutje, znanje, zaupanje in iskrenost. Na šoli zato v tem šolskem letu dajejo poudarek medgeneracijskemu sodelovanju, uvedli so tako imenovane partnerske oddelke. Aktivnosti, ki jih izvajajo, pripomorejo k dobrim medosebnim odnosom med (različno starimi) učenci, preprečujejo medvrstniško nasilje, krepijo bralno pismenost in omogočajo medpredmetno ter medgeneracijsko povezovanje.
Vsak razrednik od 1. do 5. razreda se je s svojim oddelkom povezal z enim razrednikom in oddelkom od 6. do 9. razreda. Oddelka sta se v prvih mesecih šolskega leta srečala in spoznala ter izvedla kakšno skupno dejavnost.
23. decembra 2019 pa je na šoli potekal kulturni dan z naslovom Branje nas povezuje, ki je temeljil na ohranjanju slovenske kulturne dediščine. Učenci so verjeli, da marsikatera zaprašena knjiga ljudskih pravljic počiva na domačih knjižnih policah in komaj čaka, da jo ponovno vzamejo v roke. Otroci so tako cel december pridno zbirali knjige ljudskih pravljic in ideje za igranje starih iger, pri čemer so jim bili v veliko pomoč starši, stari starši ali drugi starejši znanci. Tako so k uspešno izvedenemu dnevu pripomogle tudi starejše generacije.
Na kulturnem dnevu so učenci partnerskih oddelkov skupaj brali slovenske ljudske pravljice, se o njih pogovarjali ter ustvarili skupinske ilustracije, ki so na ogled na razstavi na spodnjem hodniku šole. Drugi del dopoldneva je bil namenjen igranju starih iger, ki so se jih v prostem času igrali naši straši, babice in dedki. Učenci od 1. do 9. razreda so zelo uživali ob igranju iger, kot so osliček, kdo te jaha; barvice prodajat; dinarčke talat; ubogi črni muc; rdeče češnje rada jem; gnilo jajce; Ljubljana–Zagreb–Beograd; tiha maša; ali je kaj trden most; zemljo krast; volkalca in številne druge.
Piko na i je temu dnevu dala še šolska proslava ob državnem prazniku, s katero so počastili dan samostojnosti in enotnosti, ki smo ga praznovali 26. decembra. Pripravili so jo učenke in učenci vseh razredov ob mentorstvu učiteljic od 1. do 5. razreda, učiteljice glasbe Neže Erznožnik ter koordinatoric proslave Polone Mlinar Biček in Lucije Tomc. Spomnili so se na lepote slovenske dežele in občutili hvaležnost ter pripadnost svoji domovini. Vsak razred je zapel eno slovensko ljudsko pesem, torej so nastopili prav vsi učenci. Prvič je bila proslava izvedena v novi športni dvorani, na koncu pa so vsi učenci in zaposleni skupaj zapeli Šifrerjevo pesem Za prijatelje, ki je pričarala vzdušje trdne medsebojne povezanosti.

Kulturni dan je povezal vse generacije na šoli in obudil bogastvo naših babic ter dedkov. Partnerski oddelki bodo na šoli sodelovali tudi v drugi polovici šolskega leta, spomladi pa je v načrtu še sodelovanje šolarjev z vrtcem, ko se bodo oddelki mlajših učencev povezali z vrtčevskimi skupinami in imeli skupne dejavnosti.

Andreja Uršič

Naša četica koraka … v trgovino


Člane novinarskega krožka Osnovne šole Ivana Tavčarja je zanimalo zelo aktualno dogajanje – da učenci naše šole hodijo v večjih skupinah v trgovine pred poukom in po njem. Problemu smo želeli priti 'do dna', zato smo z mentorico novinarskega krožka Nino Dolenc sestavili raziskovalna vprašanja, na katera smo mladi novinarji odgovorili, odgovore pa sem povzela Manca Trček.
Vsi se strinjamo, da nakupi potekajo najpogosteje v Mercatorju in včasih v Kmetijski zadrugi. Število otrok v trgovinah je zelo veliko zjutraj, torej pred poukom od 7.30 do 8.00. Takrat gre nakupovat približno trideset osnovnošolcev, popoldne, torej po pouku, pa še enkrat več (približno petdeset učencev). Ugotovitve so pripeljale do tega, da so v trgovinah vsak dan isti šolarji in le redko kakšen drug. Največkrat se na blagajni pojavijo energijske pijače in sladkarije (bonboni …) ter čips. Velikokrat se tam znajdejo štručke in žvečilni gumiji. Včasih pa se najde kakšen osnovnošolec, ki zjutraj pije kavo ali kakav, in sicer v Baru Petka in Kavarni Ajda. Nakupi znašajo približno pet evrov – denar verjetno dobijo od staršev ali od svoje žepnine. Nakupovanje se po navadi pojavi pri tistih, ki pridejo v šolo prezgodaj, dlje časa čakajo na avtobus in ne gredo v varstvo vozačev ali čakajočih. Redko imajo nekateri oddelki prosto uro, a se ne vključujejo v organizirano varstvo.
Menimo, da se tovrstno nakupovanje lahko ustavi tako, da bi učitelji še bolj kot doslej opazovali, kaj učenci jedo in pijejo v času, preživetim v šoli, jih učili o zdravi prehrani, varčevanju, varstvu okolja itd. Glavno vlogo pri oblikovanju prehranjevalnih navad otrok pa imajo starši, ki doma skrbijo za hrano in ki so prvi in glavni vzgojitelji in zgled svojim otrokom. Spomnimo se starega ljudskega pregovora 'Kar se Janezek v šoli nauči, to Janez zna'. Ne uči se le v šoli, ampak tudi doma.
Zastavlja se nam veliko vprašanj: Ali otroci zajtrkujejo doma? Ali malicajo v šoli? Ali se zavedajo, da so sladkarije, gazirana, sladka, umetna pijača, energetski napitki … prvi korak v odvisnost od nikotina, alkohola, mamil itd.? Ali ločijo, katera hrana je zdrava in katera škodljiva? Ali starši sploh vedo, da njihovi otroci kupujejo v trgovinah in kaj? Ali kdaj izračunajo, koliko dajo za tovrstne nakupe na mesec? Kje dobijo denar? Ali se zavedajo, da se s tem vzgaja otroka v 'odličnega potrošnika'?

Manca Trček z novinarskim krožkom

Digitalni merilec trdih delcev v rokah osnovnošolcev


Članici Rotary kluba Škofja Loka Katjuša Koprivnikar in Valentina Novak sta 24. januarja z obiskom ponovno razveselili učence OŠ Ivana Tavčarja. Vedeli smo namreč, da ne bosta prišli praznih rok. Že lansko leto sta naši šoli prinesli dragoceno darilo Rotary kluba. To je bil analizator vode, ki smo ga prvič preizkusili na junijskem taboru leta 2019 v Seči. Letos pa sta nam prinesli digitalni merilec trdih delcev v zraku, ki ga bomo začeli uporabljati takoj, ko se bomo seznanili z vsemi navodili za pravilno uporabo in določili merilno ekipo.
Predaja darila je potekala v učilnici za kemijo in biologijo, kjer so devetošolke Manca Trček, Nina Frelih in Zala Eržen prisotnim pokazale nekaj fotografij z lanskega tabora za dodatne dejavnosti in predstavile uporabnost analizatorja vode. Digitalni merilec trdih delcev v zraku je iz rok članic Rotary kluba prevzela učiteljica kemije in biologije Irena Selak.
Obe aparaturi sta dragoceni pridobitvi pri spremljanju kakovosti vode, ki jo pijemo, in zraka, ki ga dihamo. Učence bomo z uporabo aparatur pri opazovanju okolja navajali na spremljanje okoljske problematike. Mogoče lahko to našo dejavnost vidimo kot kamenček v mozaiku »šolske stavke za podnebje«, ki jo je začela švedska okoljska aktivistka Greta Thunberg.

Irena Selak

Polepšane šolske stopnice


Stopnice med šolskimi nadstropji so lahko klasične in služijo le prehodom med prostori. Lahko pa jih popestrimo in jim dodamo funkcijo učenja.
Oktobra 2019 so se na stopnicah OŠ Ivana Tavčarja pojavili lični napisi: pozitivne misli in računi s poštevanko, na enem izmed hodnikov pa je še narisana pot, po kateri lahko skakljaš. Zamisli so prispevali učitelji, nalepilo pa jih je podjetje Razvedrilko iz Maribora.
Želeli smo, da bi učenci brali lepe misli, razmišljali in se ravnali po njih, da bi malo pomigali ob skokih čez ovire in trenirali možgane ob poštevanki. Zavedamo se, da če velikokrat bereš ali slišiš neko misel, jo ponotranjiš in postane tvoja. Na predmetni stopnji je osem sporočil za srečnejše življenje: spoštujmo drug drugega; znanje je zaklad; postani dober človek; ne bodi kot drugi; veliko se smej; podari nasmeh; sreča je imeti rad; spoštuj svoj jezik, narod in državo; vztrajam in zmorem. Učenci imajo glede teh napisov različna mnenja; enim so všeč, drugim se zdijo »brez zveze« – ampak s tem ni nič narobe. Kot pravi ena izmed misli na stopnicah, spoštujmo drug drugega – torej spoštujmo mnenja, čeprav se z njimi ne strinjamo. Po gibalni poti skačejo prvošolci in drugošolci, verjetno pa tudi kakšen večji učenec, ki pride po hodniku.
Na razredni stopnji so nalepljene nalepke s poštevanko, da bi učenci ponavljali in se učili računati. Mogoče bo kdo od mlajših šolarjev hitreje usvojil poštevanko in bo kasneje boljši matematik.

Mojca Krek

Fotogalerija