Občinski Lokalni energetski koncept

22.7.2021

Občina Gorenja vas - Poljane se je odločila za celostni in trajnostni pristop energetskega načrtovanja in odločitev podprla s pripravo Lokalnega energetskega koncepta (LEK), ki je skladen z novo metodologijo priprave, ki jo predpisuje Republika Slovenija.

Priprava LEK-a je namreč tudi zakonska obveza občin, ki izhaja iz energetskega zakona. Prvi LEK je bil za občino pripravljen že leta 2011 in je bil veljaven deset let. Občina je v sodelovanju z Lokalno energetsko agencijo Gorenjske in s sredstvi iz evropskega projekta CITIandGO pripravila nov LEK, ki bo osnova Energetskega razvoja v občini v prihodnjem obdobju. Energetski koncept občine pomeni dolgoročno načrtovanje razvoja občine na energetskem in okoljskem področju, ki je z njim povezano. LEK je osnova za vzpostavitev in izvajanje ustrezne energetske in okoljske politike ter pomeni odločilni korak k njeni pripravi. Je dokument, ki občino in njene prebivalce usmerja k sistematskemu oblikovanju in vzdrževanju podatkovnih zbirk o porabnikih in rabi energije, uvajanju ukrepov učinkovite rabe energije (URE), zviševanju energetske učinkovitosti ter uvajanju obnovljivih virov energije (OVE). Trajnostna energetska politika pomeni celovit pristop s povezovanjem in usklajeno obravnavo tako energetike in varstva okolja, vključno s podnebjem, kot tudi gospodarskega in regionalnega razvoja.

LEK je obsežen dokument, ki zajema več poglavij. Začne se s predstavitvijo občine in nadaljuje z analizo rabe energije in energentov po posameznih področjih v občini. Nadalje je pregledana oskrba z energijo in predstavljena omrežja, ki zagotavljajo to oskrbo. Podana je analiza emisij v okolje iz obravnavanih energentov. Podan je pregled potencialov obnovljivih virov energije v občini in možnosti njihovega izkoriščanja. V zaključnem delu dokumenta je narejen akcijski plan izvajanja predlaganih ukrepov za obdobje veljavnosti dokumenta. Dokument je narejen na podlagi zbranih podatkov, s katerimi občina razpolaga. Najboljši podatki so za javne stavbe, kjer občina izvaja energetsko knjigovodstvo, prav tako pa je možen ogled objektov. Za gospodinjstva in podjetja so se izvedle ankete, kjer se je poskušalo zbrati čim več podatkov o rabi energije. Pomemben vir podatkov so bili tudi uradni statistični podatki. Od naravnih virov energije je v občini zelo prisoten les, ki je seveda obnovljiv vir energije in se tako predlaga, da se v občini nadalje uporablja. Nadalje se predlaga izkoriščanje sončne energije, medtem ko v izkoriščanju vetrne energije ne vidimo velikih možnosti. Prav tako je z izkoriščanjem vodne energije, kjer so le možnosti manjših lokalnih virov. Ugotovili smo, da sta v gospodinjstvih prevladujoča energenta kurilno olje in les, ki sta zastopana v približno enakem deležu; toplotna črpalka je prisotna v manj kot odstotku. Petindvajset odstotkov gospodinjstev ima nameščeno kurišče na les kot sekundarno ogrevanje. V javnih stavbah pa so kot vir energije zastopani lesni sekanci in toplotne črpalke, le ena stavba se ogreva z utekočinjenim plinom in ena s kurilnim oljem. Občina je za javne stavbe že veliko naredila in skoraj v celoti prešla na obnovljive vire energije, medtem ko je pri gospodinjstvih treba še veliko postoriti, da bi se delež obnovljivih virov povečal. V akcijskem načrtu so predlagane aktivnosti glede na finančne možnosti občine in potrebe. Občina je na področju energije že veliko postorila, tako da je poudarek na ohranjanju stanja in razvoju predvsem na področju trajnostne mobilnosti.

LEK je dokument, ki velja naslednjih deset let in občino usmerja v nadaljnji razvoj. Letno se izvaja pregled stanja in noveliranja aktivnosti in o tem poroča ministrstvu, pristojnem za energijo.

Anton Marc, LEAG