Evropa v mislih tudi v šoli

20.5.2021

Za nami je 9. maj, dan Evrope, ko se spomnimo začetkov povezovanja držav v Evropsko unijo, želje po miru in enotnosti med narodi.

Vrednote EU so skupne državam članicam v družbi, v kateri vladajo družbena vključenost, toleranca, pravica, solidarnost in nediskriminacija. Ena izmed vrednot je tudi varovanje človekovih pravic – pravica do nediskriminacije na podlagi spola, rase in narodnosti, vere in prepričanja, invalidnosti, starosti in spolne usmerjenosti, pravica do varstva osebnih podatkov in pravica do sodnega varstva. Vse te vrednote so sestavni del evropskega načina življenja. V šoli si zelo prizadevamo, da o tem ozaveščamo učenke in učence, da bi zrasli v strpne odrasle.

Marginalne družbene skupine
Devetošolci se različnih neenakosti že dobro zavedajo, vseeno pa obstaja še precej predsodkov, ki jih skupaj poskušamo razbiti tako pri pouku posameznih predmetov kot tudi ob drugih priložnostih. Eno takih priložnosti nam je ponudil kulturni dan za deveti razred, na katerem so učenci spoznavali t. i. marginalne, se pravi "obrobne" družbene skupine. Iztočnica za razmišljanje je bil slovenski film Šanghaj, ob katerem so mladi spoznali življenje štirih generacij Romov v drugi polovici prejšnjega stoletja. Sledilo je skupinsko delo – vsaka skupina se je osredotočila na skupino ljudi, ki pogosto niso povsem enakopravno sprejete v družbo: Romov, brezposelnih, brezdomcev, invalidov, revnih, tujcev, starejših, duševnih bolnikov in odvisnikov. Prav tako so devetošolci razmišljali o vzrokih za težave, ki jih imajo posamezne skupine, o posledicah in o pomoči. Seznanili so se s številnimi predsodki in stereotipi in ugotavljali, ali so upravičeni.

Nekaj izjav učencev:
Jakob Pisk: Film je bil kar v redu, ker prikazuje življenje, ki ga mi ne poznamo. Njegovo sporočilo je, da je prav, da spoznamo življenje tistih, ki so drugačni od nas, ter da moramo sprejeti vse ljudi, ne glede na vse.
David Dolenec: Film Šanghaj se mi je zdel dober, zanimivo dogajanje. Mnogih stvari o Romih prej nisem vedel in zdaj nanje gledam drugače.
Mina Frlan: Spoznala sem, da je o različnih marginalnih družbenih skupinah veliko več predsodkov, kot sem si mislila. Sem pa razočarana, živcira me, da imajo ljudje še vedno o ljudeh, ki so drugačni, številne predsodke. Tudi odnos celotne družbe do njih se mi zdi nepravičen. 
Ožbej Krek: Na plakatu sem predstavil invalide. Pomagal bi jim tako, da bi jim organiziral kamp, v katerem bi se spoznali, kjer bi bili vsi enaki. Brezposelnim bi pomagal dobiti službo, za brezdomce pa bi prispeval nekaj denarja.
Zala Peternel: Tema današnjega kulturnega dneva so bili ljudje, ki niso sprejeti med druge. Eno od teh skupin sem predstavila na plakatu, in sicer tujce. 

Natečaj Evropa v šoli – dva nagrajenca 
Učenci Osnovne šole Poljane in Podružnične šole Javorje so tudi letos sodelovali na natečaju Evropa v šoli. Na temo Če kruhek pade ti na tla, poberi in poljubi ga so ustvarili izvirna in kakovostna literarna, likovna in fotografska dela. Pod budnim očesom strokovne komisije sta izstopali dve deli, literarno in likovno, ki sta nagrajeni. Na likovnem natečaju za prvo triletje je prvo mesto dosegla učenka prvega razreda PŠ Javorje Katarina Možina z delom Sadje v skodelici. V okviru literarnega natečaja za drugo triletje je prvo mesto dosegel Lovro Tušek iz 4. b razreda s pesmico Išče se.

Noč knjige
Triindvajseti april je svetovni dan knjige in avtorskih pravic. Temu dnevu pa v šoli sledi noč, noč knjige. Letošnja ni bila takšna kot prejšnja leta, je pa mladim bralcem ponudila drugačna doživetja v zavetju doma. Dve tretješolki sta noč knjige preživeli skupaj. "Tinkara je prišla prespat k Neži. Pripravili sva si knjige, spalni vreči, telefon in lučko. Potem sva se namestili in gledali MasterChef. Ko je bilo konec, sva brali. Potem sva plesali in prepevali, nato sva spet brali. Štiri minute pred polnočjo sva šli spat in tako sva končali noč knjige. Imeli sva se lepo." (Tinkara Sečnik in Neža Kržišnik, 3. a) Takole pa so noč knjige začeli pri Tuškovih: "Letošnja noč knjige je bila noč knjige v družinskem krogu. Za ponočevanje v družbi dobrih knjig smo si pri naši hiši izbrali petkov večer pred počitnicami. Sestra Tinkara ob petkih pomaga v krajevni knjižnici, zato smo ji že popoldne naročili, kaj vse naj nam prinese za nočno branje, Nace pa je poskrbel za vabila na naše družinsko druženje. Najprej si je vsak od nas moral zaslužiti svoj kupček. Tinkara je pripravila kviz. Ko smo pravilno odgovorili vsak na svoje vprašanje, smo knjige lahko dobili." (odlomek iz spisa Jerce Tušek, 6. b)

Bernarda Pintar, OŠ Poljane