Mnogi med njimi so milijonarji, a me morajo poslušati, ubogati in mi slediti

18.4.2024

Matej Fortuna iz Gorenje vasi dela kot turistični vodnik že več kot petnajst let. Večino časa vodi skupine po Evropi. Ravnokar se je vrnil s Sejšelov, kamor je peljal slovensko skupino. Pred leti se je usmeril v vodenja na motorju, katerih sezona je tik pred vrati. In o tem je tekla tudi najina beseda.

Kako ste začeli voditi potovanja na motorju?
Leta 2017 so me poklicali iz podjetja Adriatic Moto Tours, kjer se že dvajset let ukvarjajo z motorističnimi turami, in me povabili k sodelovanju. Zdaj večino časa vodim ture na motorju, katerih sezona se začne sredi aprila v Italiji, konča pa konec oktobra v Grčiji. Vmes peljem skupine drugih agencij denimo na Sejšele ali na katero drugo destinacijo.

Kako se razlikuje vodenje na motorju od klasičnega vodenja? Kdo so vaše stranke in od kod?
Gre za popolnoma drugačno vodenje, saj imam opravka z ljudmi z vsega sveta, največ iz Amerike, Kanade in Avstralije. Vsem je skupno, da so zagreti in izkušeni motoristi ter dobro situirani gostje, ki si lahko privoščijo butični turizem. Najdejo se tudi taki, ki so malce manj vajeni ovinkastih cest in zahtevnih gorskih prelazov. Takšnim na celotni turi namenim (malce) več pozornosti. Vsi vozijo v skupini, a vseeno popolnoma samostojno.

Vodnik je torej tudi neke vrste inštruktor varne vožnje?
Da, pogoj za vodenje takšnih skupin je opravljen izpit za motor. Moram pa biti tudi izjemno suveren na cesti, saj se gostje vozijo za mano, se učijo pravilnih linij in predvsem varne vožnje z motorjem.

Kakšni so pogoji za vodenje takšnih potovanj?
Državna licenca za turističnega vodnika, opravljena na Gospodarski zbornici Slovenije, in izpit za motor. Zaželeno je, da ima vodnik izpit za kategorijo BE (vlečno in priklopno vozilo), saj z motorji startamo z različnih destinacij po Evropi in moramo motorje prepeljati do tja z našimi kombiji s prikolicami. Naenkrat lahko prepeljemo 11 motorjev.

Kako in koliko časa potekajo priprave?
Zimski del sezone je namenjen pripravi in učenju o predvidenih destinacijah, saj med turami preprosto ni časa. Vodenje tur na motorju je zahtevnejše, saj moram poleg vseh mest, znamenitosti, zgodovine poznati na pamet tudi cesto: vsako križišče, vsak izhod v krožišču … V pomoč mi je GPS, a ga je treba znati pravilno uporabljati.

Katere države oziroma pokrajine so najprimernejše za takšna potovanja? Katere države ste že prevozili z motorjem?
Sezono začnemo na jugu Italije zaradi milejšega podnebja in prijetnih temperatur v mesecu aprilu. Kasneje se začnejo ture po Balkanu, poleti se zadržujemo po Alpah v Franciji, Italiji in Avstriji. Preteklo leto smo predstavili novo turo po Norveški, za katero so razprodani vsi možni termini. Sam sem prevozil večino evropskih držav. Letno naredim približno 25 tisoč kilometrov.

Kako poteka tura?
Ture so skrbno načrtovane, saj se skušamo izogniti glavnim cestam, ki so preveč prometne. Startamo iz različnih mest po Evropi: od Rima, Milana, Benetk, Aten, Beograda, Bukarešte in vse tja do Osla. V ekipi sva vedno dva: vodnik na motorju in spremljevalec v kombiju, ki prevaža rezervni motor in skrbi, da prtljaga varno potuje od hotela do hotela. Gostje priletijo na različna izhodišča po Evropi. Agencija Adriatic Moto Tours ima trenutno več kot 150 motorjev, večinoma potovalnih BMW. Samo letos smo naročili 55 novih. Gostje najamejo motorje, izbira je velika in po navadi vsak gost dobi motor, ki ga je navajen oziroma ga vozi tudi doma.

Kako dolgo ste na poti?
Ture so dolge od 10 do 14, nekatere tudi 18 dni. Prevozimo več držav, odvisno od programa. Pred dvema letoma sem sestavil najdaljšo vodeno turo v zgodovini podjetja, dolgo 35 dni, za dva gosta iz Amerike. Prepotovali smo Italijo, Grčijo, Albanijo, Črno goro, Bosno, Hrvaško in Slovenijo.

Kakšen je cenovni vidik potovanja na motorju?
Tura z motorjem je vsekakor dražja, saj vozimo popolnoma nove motorje, katerih vrednost je več kot 25 tisoč evrov. Ravnamo se po letnih časih, predvsem je pomembna temperatura, in zato temu primerno sestavljamo koledar vsako leto posebej. Sredi poletja se denimo ne odpravimo na Balkan ali v Grčijo, saj je prevroče in bi bila takšna izkušnja lahko slaba. Prav zato smo v preteklem letu sestavili novo turo po Norveški sredi poletja: temperature so prijetnejše in ceste preprosto odlične.

Ste na potovanjih doživeli kakšno neprijetno izkušnjo?
Na žalost se dogaja tudi to, a moram priznati, da doslej še ni bilo nič hujšega, vedno le materialna škoda. Devetdeset odstotkov padcev se zgodi pri parkiranju, ustavljanju motorja pri nizkih hitrostih oziroma na mestu.

Katera tura se vam je najbolj vtisnila v spomin in zakaj?
Vsekakor grška izpred dveh let. Po Grčiji vodim že vse od leta 2008 in sem vsako leto najmanj enkrat v Grčiji. Omenjena tura je bila skupek odličnih cest, še boljše hrane in nekaj izjemnih značajev, ki so mi popestrili že tako zahtevno sezono, ki jo po navadi zaključimo prav v Grčiji. (smeh) Veliko ljudi ima popolnoma napačno predstavo o Grčiji, saj ne gre samo za morje in številne otoke. Več kot 80 odstotkov države je gorate, idealne za vsakega motorista.

Je vodenje na motorju izziv in tudi (malce) adrenalinsko?
Da, zagotovo večji izziv kot klasično vodenje. Zanimivo je tudi dejstvo, da gostje prihajajo z vsega sveta, so lastniki svetovno znanih in uspešnih podjetij. Mnogi med njimi so milijonarji, a me morajo poslušati, ubogati in mi slediti! Na motorju preprosto ni prostora za ego. Je pa seveda čisti užitek deliti skupno strast, in ta je motor!

Kakšno je zanimanje za tovrstna potovanja v Sloveniji?
Lastnik agencije Matej Malovrh je sprva začel delati ture samo po Sloveniji, a je kmalu ugotovil, da je naša država premajhna za takšno dejavnost. Je odlična za motoristična potovanja, zato se veliko naših tur začne in zaključi v Ljubljani. Kar nekaj naših strank je Slovencev, ki se potovanj udeležijo z lastnimi motorji.

Katero vodenje se opravili nazadnje in katero bo naslednje?
Zadnje vodenje je bilo oktobra po Grčiji, kjer sem imel dve zaporedni turi. Se pa že veselim in pripravljam na odprtje sezone v aprilu. Iz Rima se bomo peljali vse do Sicilije.

Lidija Razložnik