Spodbujamo prijateljstvo, ne nasilja

18.5.2023

Družina je varno zatočišče, dom je varen prostor, šola je prostor za učenje, napredovanje, druženje, sodelovanje in strpnost. Družba je nadgradnja vsega … Tako naj bi bilo. Pa ni vedno. Kaj storiti z naraščajočim nasiljem vsepovsod in kako ga razložiti šolarjem?

in preprečevanju dejanj, ki nasilje hranijo – pa ne le odrasli med seboj, ampak predvsem starši z otroki in učitelji z učenci. Nihče naj si ne zatiska oči, nihče naj ne pogleda stran. V dneh, ko smo prav vsi, tudi otroci, starši in učitelji, za trenutek zastali, smo se mogoče vprašali, ali za lepše odnose, vključevanje vseh, razumevanje in prijateljstvo naredimo dovolj. Lahko storimo še več? Seveda, vedno lahko storimo še več – vsak posebej in vsi skupaj. V šoli nam je mar. Želimo, da je šola varna, da so otroci odprti, da upoštevajo drug drugega, da so spoštljivi do sošolcev, učiteljev, do vseh, s katerimi pridejo v stik. Spoštovanja so deležni tudi sami. Učimo jih odgovornosti tako za njihov napredek kot tudi za dejanja. Na različne načine si prizadevamo, da bi vsi lahko izkoristili svojo pravico do napredovanja v znanju ter da nihče te pravice ne bi kratil drugim. Pri tem smo večinoma uspešni, včasih pa zaradi različnih okoliščin tudi ne. Želimo si, da bi otroci o svojih stiskah spregovorili, saj le tako lahko pomagamo. Nešteto je dejavnosti, ob katerih mladi krepijo odnos do sebe, svojega telesnega in duševnega zdravja, do vrstnikov, odraslih, okolja in znanja ter se zavedajo, da nasilje ne sodi na prav nobeno področje življenja in družbe. 

Tokrat bomo le na kratko predstavili drobec dogajanja zadnjih dveh mesecev, ki prispeva k vsemu, kar je zapisano zgoraj.

Športne vrednote
V šoli negujemo zavedanje o pozitivnem vplivu športa, ki je nepogrešljiv del našega vsakdana, saj otroke odtrga od zaslonov in jim nudi zdravo zadovoljstvo. Ob 6. aprilu, mednarodnem dnevu športa za razvoj in mir, so v 12 različnih športnih igrah poudarjali športne vrednote. Njihovi cilji niso bili rezultati, so se pa sprostili, sodelovali, krepili svoje zdravje in spoštovanje drug do drugega. Istega dne se je osem naših učenk in učencev od 1. do 4. razreda potegovalo za dobre uvrstitve na državnem prvenstvu v smučarskih skokih z alpskimi smučmi v Planici. V svojih kategorijah so bili zelo uspešni – 5. mesto je osvojil Nejc Tavčar, drugo mesto pa so dosegli Ajda Bogataj, Alenka Miklavčič in Blaž Pisk.

Gibalno druženje generacij – fit Poljane
V okviru Simbioze giba smo odraslim – staršem, dedkom in babicam – pod geslom fit Poljane ponudili izziv testiranja gibalnih sposobnosti. Akciji se je pridružil tudi zdravnik, ki se je z udeleženci pogovoril, nato pa so se preizkusili v skoku z mesta, 6-minutnem testu hoje, stisku dinamometra in opravili meritve višine, telesne mase in obsega pasu. Vse to so izvedli učenci prostovoljci pod budnim očesom učiteljev športa, udeleženci so dobili tudi povratno informacijo in usmeritve glede vzdrževanja telesne kondicije. Dragocena izkušnja skupnega preživljanja časa različnih generacij je v teh časih še kako dobrodošla.

Bodimo pozorni drug do drugega
Več kot 90 učencev je v prvih pomladnih dneh na domu obiskalo okrog 180 starejših krajanov. Prinesli so jim pomladne voščilnice, ki so jih izdelali učenci prvega triletja. Učenci 4. a so pozornost namenili prvošolcem. Zanje so izdelali komplet kart za igranje črnega petra.

Program NEON – proti nasilju v odnosih in na spletu 
Učenci 2. razreda so sodelovali v Programu NEON, katerega glavno sporočilo je, da nasilje ni dopusten način ravnanja v medosebnih odnosih. Skozi zgodbo o prikupni miški so spoznali, kako vrstniško nasilje prepoznati in ustaviti v šoli in zunaj nje ter kako ravnati, da obdržimo svoje pravice in pri tem spoštujemo pravice drugih. Učenci 4. razreda so na delavnicah obravnavali spletno nasilje in spolno nadlegovanje. Opravili smo tudi dve anketi, na osnovi katerih ugotavljamo, da večina učenk in učencev, starih od devet do enajst let, uporablja splet, skoraj polovica ima svoj mobilni telefon.

Duševno zdravje otrok in mladostnikov
To je bila tema letošnjih otroških parlamentov. Učenci so razpravljali o vplivih okolja na njihovo duševno zdravje – kako na to vplivajo šola, učitelji, starši in kaj lahko sami naredijo za svoje in duševno zdravje drugih.

Branje, izobraževanje
Svetovni dan knjige in avtorskih pravic je 23. april. Noč knjige je tokrat učencem ponudila zgodbo o sinici in taščici, ki sta si, tako kot mi, podobni, a vseeno zelo različni. S sodelovanjem lahko dosežeta marsikaj – tako kot mi. Pred prvomajskimi počitnicami se je zaključilo branje knjig za bralno značko. Tisti, ki veliko berejo, tudi sami opažajo, da je njihov besedni zaklad bogatejši; učitelji pa opažamo, da se tako širijo njihova obzorja, domišljija in vedoželjnost. Tudi zato manj časa preživijo za zasloni.

Projekt sobivanje – spodbujamo prijateljstvo
V projektu je sodelovalo 177 učencev in osem učiteljev. Pogovarjali so se o pomenu prijateljstva, sklepali kompromise pri skupinskih izdelkih in razvijali raznovrstne talente. Tako so nastali likovni izdelki, pesmice in videoprispevki. Lahko so nam v navdih.

Bernarda Pintar