Trajnostna mobilnost za oba vrtca in obe osnovni šoli

5.12.2019

Zmanjšati želijo motorni promet v okolici vrtcev in šol

Ministrstvo za infrastrukturo RS s partnerji (Razvojna agencija Sinergija; Focus, društvo za sonaraven razvoj; Cipra Slovenija, društvo za varstvo Alp; Filozofska Fakulteta Univerze v Ljubljani; IPoP – Inštitut za politike prostora) je letos začelo triletni projekt trajnostne mobilnosti, h kateremu je pritegnilo veliko vrtcev in osnovnih šol. Vključili so se tudi oba vrtca in šoli iz naše občine.

Namen projekta je prispevati k spreminjanju potovalnih navad vrtčevskih in osnovnošolskih otrok in njihovih bližnjih ter posledično k zmanjševanju motornega prometa v okolici vrtcev in šol. Pobudniki želijo z njim prispevati k zmanjšanju okoljskih obremenitev, spodbujanju gibanja otrok in s tem h krepitvi njihovega zdravja. Da bi otroke čim bolj motivirali, so poleg priročnika o trajnostni mobilnosti pripravili različne privlačne materiale, npr. kartice in nalepke, ki jih učenci zbirajo in se po koncu dejavnosti z njimi tudi igrajo. Osnovni cilj enotedenskega projekta, ki se lahko v šoli ali vrtcu večkrat ponovi, je povečanje trajnostnih načinov prihodov za sedem odstotkov, vsi sodelujoči pa si želimo dolgoročnih sprememb potovalnih navad.

V Gorenji vasi kar tri četrtine učencev v šolo redno prihaja trajnostno
Na Osnovni šoli Ivana Tavčarja so v projektu sodelovali prav vsi. Pred aktivnostjo so ugotovili, da v šolo na trajnosten način že prihaja 75 odstotkov učencev. Pri doseganju sedemodstotnega povečanja je otrokom pomagala Kokoška Rozi na karticah, ki so jih učenci dobili za vsak trajnosten prihod v šolo in tudi za popoldansko hojo, z njo pa se bodo lahko vse leto igrali družabne igre. Učenci so spodbudo vzeli zelo resno in ob koncu tedna se je delež trajnostnih prihodov v šolo povprečno povečal za 19 odstotkov. Na najboljši dan je v šolo trajnostno prišlo kar 97 odstotkov vseh učencev šole. Posebej se je izkazal 1. c, kjer je pred tednom aktivnosti v šolo trajnostno prihajalo le pet otrok, zadnje tri dni pa kar vseh 19. Pri tem je bil učencem v veliko pomoč tudi Pešbus, ki je poskrbel za spremstvo mlajših.

V Poljanah sodelovalo deset oddelkov
Tudi v Poljanah, kjer je v projektu sodelovalo deset oddelkov, so šolarji aktivno kolesarili, skirojčkali, rolali, hodili peš – in se tudi vozili z avtobusi in s kombiji. Kljub začetnim dvomom, ali je to za šolo glede na že sicer precej visok delež vozačev in tistih, ki v šolo prihajajo peš, morda le previsoka številka, z veseljem ugotavljajo, da je bil cilj krepko presežen. V primerjavi z izhodiščno številko se je delež trajnostnih prihodov povečal za 22 odstotkov. Rekorderji so bili učenci 4. in 5. razreda v Javorjah, kjer so pred začetkom dejavnosti v šolo trajnostno prihajali le štirje učenci, v četrtek pa so na takšen način prišli vsi. Razdeljenih je bilo tudi zelo veliko nagradnih kartic za popoldanske dejavnosti, kar dokazuje, da so se otroci tudi po pouku veliko gibali. Ob zaključku dejavnosti so vsi sodelujoči šolarji dobili odsevnike, da bodo na cesti bolj vidni.

Otroke v vrtcih trajnostno nagovarjal zajček
V vrtcu je otroke nagovarjal zajček, ki ima umazan kožušček zaradi izpušnih plinov iz avtomobilov. Otroci so kožušček očistili z vsakim okolju prijaznim in varnim načinom prihoda v vrtec: peš, s kolesom, z javnim prevozom ali v kombinaciji naštetega. Kot pravi Petra Homec, koordinatorica projekta v Vrtcu Zala, je samostojen otrok ponos vsakega starša, saj imajo prav oni ključno vlogo pri njegovem osamosvajanju. Večkrat, ko z otrokom pešačijo po opravkih, bolje in prej bo obvladoval pravila v prometu in se znal varno vključevati v življenje skupnosti. Redno gibanje na svežem zraku povečuje odpornost in vzdržljivost ter zmanjšuje možnost pojava zdravstvenih težav. Tudi prevozi v vrtce povzročajo onesnaženje zraka in gnečo ter vplivajo na podnebne spremembe. S hojo in kolesarjenjem vsak od nas prispeva k zmanjšanju obremenitev na okolje, otroci pa odkrivajo bolj trajnostne načine potovanj. Sogovornica ugotavlja, da je večina staršev oz. tistih, ki so se lahko poslužili trajnostnega načina prihoda v vrtec, igro podprla.
Da je trajnostna mobilnost način življenja in vrednota, se zavedajo tudi v Vrtcu Agata. Naše navade se oblikujejo že v najzgodnejšem otroštvu, zato je ozaveščanje predšolskih otrok in njihovih staršev zelo pomembno. V sklopu projekta so v vrtcu potekale naslednje dejavnosti:
- prebrali in pogovorili so se ob zgodbi Beli zajček;
- otroci so izdelali vsak svojega sivega zajčka, ki je z aktivnimi prihodi pridobival belo barvo;
- na pobudo vzgojiteljic so nekateri starši del poti do vrtca z otrokom prepešačili;
- otroci so ob plakatu aktivno spremljali način prihoda v vrtec;
- peli so pesmice, povezane s prevoznimi sredstvi in prometom.
Otroci so se veliko gibali zunaj in se učili, da poti, ki jih zmoremo peš, tako tudi opravimo. Na sprehodih so opazovali promet in bili pozorni predvsem na to, koliko ljudi se pelje v enem avtomobilu. Ugotovili so, da se večinoma v enem avtomobilu pelje le ena oseba. Poleg naštetega je vsako jutro pod vodstvom vzgojiteljic iz Poljan »odpeljal« PEŠBUS, ki je bil nepričakovano poln!

Vse koordinatorice se zahvaljujemo staršem, ki so nas podprli pri opustitvi prevoza z osebnim avtomobilom. Hvala vam za podporo in trud – spodbujajte svoje otroke h gibanju še naprej in bodite njihov zgled pri skrbi za edino Zemljo, ki jo imamo.

Jana Oblak (OŠ Ivana Tavčarja)
Anka Tušek (OŠ Poljane)
Špela Režen (Vrtec Agata)
Petra Homec (Vrtec Zala)