Tudi letos z mopedi do Izole
19.9.2024
Že deveto leto zapovrstjo je iz Poljanske doline konec junija proti slovenski obali krenila odprava mopedov znamke Tomos.
Kot je povedal Blaž Božnar, ljubitelj in zbiratelj Tomosovih mopedov, v svoji zbirki jih ima že lepo število, so se kot običajno peljali po stari cesti skozi Rovte, Logatec, Postojno, Razdrto, Senožeče, Črni Kal mimo Kopra, kjer so nekoč mopede izdelovali, do kampa v Izoli, kjer imajo tradicionalni zaključek vožnje. Tam so že stari znanci in jih vsako leto že pričakujejo. Tu so ostali do nedelje, ko so se vrnili nazaj domov.
Na poti do obale in nazaj letos niso imeli nobenih težav. Tomosovi mopedi so se zopet izkazali kot zanesljivo in kakovostno vozilo. Večinoma so se peljali z mopedi, starimi nad 30 let, kar pomeni, da gre za starodobnike. Najstarejši med njimi je bil izdelan davnega leta 1961, prevladovali pa so tisti iz 70. in 80. let. Skupno se je vožnje udeležilo 25 mopedistov. Proizvodnja motornih koles, kot se strokovno reče mopedom, se je v tovarni Tomos v Kopru začela leta 1957 po licenci avstrijskega podjetja Puch, samo podjetje pa je bilo ustanovljeno leta 1954 v Sežani, zato je njegovo ime okrajšava za Tovarno motorjev Sežana. Za izbiro proizvodnega programa je bilo takrat odločilno dejstvo, da je bil v Jugoslaviji nujno potreben proizvajalec motornih vozil, prilagojenih za dokaj neurejene ceste, pa tudi cenovno primernih za finančno zmogljivost prebivalcev. Leta 2019 je podjetje Tomos šlo v stečaj, s tem se je zaključila tudi proizvodnja. Zato dobro ohranjeni Tomosovi mopedi, kot je pojasnil Božnar, sedaj dosegajo celo višje cene, kot je bila njihova nakupna vrednost, ko so bili novi.
Jure Ferlan